Pjäsen utspelar sig i en andra empirestil ingen utgångsuppsats rum. Garcin är kort intresserad av Estelle men lägger sedan snabbt all sin energi på att fokusera på Inez och hennes handlingar, ingen utgångsuppsats. Ingen utgång 9 september Han eskorteras av en Adam-blick om att se alla viktiga personer som kommer att påverka resten av hans liv. Hon tror också starkt på att hon inte hör hemma i helvetet, eftersom hon bara är villig att erkänna sin dödsorsak: lunginflammation.
Sartres skapande av en enaktare
Jean Paul Sartre är en av de senaste århundradenas mest inflytelserika författarna. Hans arbete om existentialism ger en unik inblick i de mänskliga förhållandena och de sätt på vilka mänskligheten interagerar med sig själv. Denna provlitteraturgenomgång undersöker hur pjäsen fokuserar på de olika konflikterna ingen utgångsuppsats karaktärer upplever när de går in i sin kombinerade uppfattning om vad helvetet faktiskt är. Även om de tre huvudkaraktärerna inte verkar ha något med varandra att göra, avslöjas det genom hela historien att de inte placerades ihop slumpmässigt. Varje karaktär utforskar vägen som ledde dem till helvetet, samtidigt som de lär sig om varandra. Detta resulterar i att var och en kommer till insikten att att vara med varandra är deras helvete.
De är för alltid fångade i konflikt med varandra. No Exit är en enaktare som publicerades av Jean Paul Sartre. Sartre skrev den avsiktligt som en enaktare ingen utgångsuppsats det skulle inte störa utegångsförbudet som infördes av tyskarna Delahoyde. Sartre var en känd existentialist, och denna pjäs är ett tydligt exempel på hans filosofiska arbete, ingen utgångsuppsats. Denna linje är berättelsens filosofiska klimax. Det är när Garcin inser varför de är tillsammans i det där rummet med allt precis som det är. Det finns ingen tydlig huvudperson eller antagonist i denna pjäs. Tekniskt, ingen utgångsuppsats, ingen utgångsuppsats av karaktärerna fungerar som en antagonist till de andra två.
Fokus i denna pjäs ligger på konflikterna i berättelsen; både internt och externt, ingen utgångsuppsats. Inramningen och handlingen är avgörande för att förverkliga konflikterna, ingen utgångsuppsats. Pjäsen utspelar sig i en andra salong i empirestil. Betjänten beskriver platsen de befinner sig på som att de har flera rum i olika stilar. Det finns inget sätt att sova eller släcka lamporna på denna plats; det finns bara soffor att sitta på ingen utgångsuppsats. Garcin anländer först, och hans dialog med betjänten sätter igång ingen utgångsuppsats genom att förklara platsen, rummet och situationen han befinner sig i. När det väl är gjort förs Inez och Estelle in i rummet av betjänten, och de tre huvudkaraktärerna lämnas ensamma i rummet.
Inställningen blir en omedelbar del av handlingen eftersom Estelle är mycket missnöjd med hur sofforna ser ut. Det är direkt tydligt hur fåfäng och ytlig Estelle är. Garcin är bara lite svårare att förstå, men det är klart att han vill vara ensam, i motsats till med dessa två kvinnor. Handlingen i denna pjäs är tydligt upplagd. Den följer en traditionell handling ingen utgångsuppsats börjar med expositionen, sedan den stigande handlingen, klimaxen och slutligen upplösningen Baker Expositionen presenteras när alla tre karaktärerna är introducerade och i rummet tillsammans. Till en början ifrågasätter de om de alla är där av en slump eller om de medvetet satts ihop, ingen utgångsuppsats.
Den stigande handlingen visar både de interna och externa konflikterna som pågår i denna berättelse. Till en början är Inez den enda karaktären som är villig att erkänna att hon hör hemma där; de andra två insisterar på att de inte har någon aning om hur de hamnade där. När argumenten mellan de tre eskalerar, erkänner varje karaktär varför de är i helvetet. Den sista som erkände sina synder var Estelle, vilket spelade in i det faktum att hon brydde sig djupt om vad andra människor tyckte om henne, och hon ville behålla oskuldskänslan. Bråket mellan karaktärerna fortsätter att eskalera tills pjäsens klimax när dörren till rummet svängs upp, ingen utgångsuppsats. Dörröppningen är berättelsens klimax eftersom det är den punkt där karaktärerna förmodligen ges en ingen utgångsuppsats. Under hela sitt gräl uttrycker de alla sin önskan att komma ut ur rummet och bort från varandra.
Men när dörren öppnas går ingen av dem. De inser fullt ut att de alla är bundna till ingen utgångsuppsats annat nu. Trots bilderna och berättelserna han konsumerade av helvetet när han levde, insåg han att det var hans helvete att vara i det där rummet med de två kvinnorna. Detta gällde också för de två kvinnorna. Lösningen till denna berättelse är att de accepterar att de kommer att stanna i det rummet tillsammans för evigt. De väljer att stanna i rummet, snarare än att ta risken att se vad som skulle hända när de gick ut i gången. Vid det här laget i berättelsen hade de var och en kommit överens med sina interna kamper också.
Det finns tre typer av konflikter som utspelas i denna berättelse. Han dömdes till döden och avrättades av skjutningsgruppen efter att ha blivit ertappad när han försökte lämna landet och undvika strider i kriget. Han insisterar på att han gjorde det för att han var pacifist, och han skulle starta en ny pacifisttidning i Mexiko. Istället sprang han iväg och åkte fast. Under hela pjäsen försöker Garcin höra vad folk säger om honom i hans gamla tidning. Estelle brottas också med en intern konflikt. Estelle lägger stor vikt vid samhällets syn på kvinnor.
Hon är väldigt fåfäng och bryr sig djupt om vad män tycker om henne. Hon kan inte stå ut utan uppmärksamhet från en man. Även om hon inte verkar känna någon skuld eller ånger över det faktum att hon dödade sitt barn, döljer hon vad hon gjorde eftersom hon vill att Garcin ska se henne som oskyldig och tro att det var ett misstag att hon skickades till helvetet. När Garcin och Inez pressar Estelle att erkänna vad hon hade gjort, går Estelle tillbaka till att se sin bästa vän förfölja en ung man som Estelle såg som hennes, ingen utgångsuppsats. Hon är upprörd ingen utgångsuppsats de verkar inte sörja hennes frånvaro, ingen utgångsuppsats. När hon hör sin bästa vän berätta för den unge mannen vad Estelle gjorde, blir hon väldigt upprörd.
Hon brydde sig mer om ingen utgångsuppsats folk tänkte på henne än vad hon faktiskt gjorde. Hennes interna konflikt handlade om att bibehålla bilden hon arbetade så hårt för att projicera. Medan Inez fritt erkände att hon hörde hemma i helvetet och berättade för folk vad hon gjorde, verkade hon i konflikt med sin egen personlighet. Det visste hon att hon var ingen utgångsuppsats elak person, och hon drev Florence till att döda dem båda. Även om hon inte verkar ha någon skuld, erkänner hon det för Garcin ingen utgångsuppsats vet inte varför hon är som hon är.
Det här verkar vara hennes kamp. Hon önskar att hon hade varit annorlunda, men samtidigt känner hon ingen skuld. Hennes dissociativa personlighet spelar en katalysator för hennes likgiltiga och nästan sociopatiska tendenser. Hon verkar bry sig om Florence och vad som hände med henne, ingen utgångsuppsats, men det är oklart om hon ingen utgångsuppsats för att hon bryr sig om Florens eller för att hon fortfarande vill dominera Florens. Förutom deras interna kamp upplever karaktärerna också karaktärskonflikter mot karaktärskonflikter med varandra. Det finns kamper mellan var och en av karaktärerna individuellt; men de är alla sammankopplade, så varje konflikt påverkar en annan konflikt. Inez är tydligt attraherad av Estelle.
Men Estelle kan inte svara på hans avancemang eftersom kvinnor förväntas förbli trogna sina kompisar i motsats till den sexuella dubbelmoralen att män tillåts vara mer promiskuösa. Garcin ingen utgångsuppsats ointresserad av Estelle men är villig att ge henne vad hon vill ha om hon är villig att försäkra honom att han inte är en fegis. Även om Estelle gör detta, påpekar Inez hur uppenbart det är att Estelle ljuger. Garcin inser att personen han behöver övertyga är Inez. Han vill övertyga henne om att han inte agerade fegt när han sprang. Varje konflikt matas in i en annan konflikt i en cirkulär rörelse mellan de tre karaktärerna. Både Estelle och Garcin försöker behålla bilden de har av sig själva.
När de försöker detta ljuger de var och en om hur de hamnade i rummet. Men sanningen förs fram genom argumenten dem emellan. Garcin är den första att erkänna sin sanna natur när Inez insisterar på att han ljuger om att han är en stand-up pacifist utan anledning att hamna i helvetet. Ironiskt nog ger författaren att hamna i helvetet inte har något att göra med hur han dog eller hamnade i rummet. Han är först tveksam till att erkänna hur han behandlade sin fru eftersom han inte vill att det ska påverka hans bild som politisk aktivist, ingen utgångsuppsats.
När Garcin erkänner vad han hade gjort, tänder både Inez och Garcin på Estelle. Estelle håller fast vid sina hemligheter mycket ingen utgångsuppsats än vad Inez eller Garcin gjorde. Hon erkänner bara vad hon hade gjort när Inez och Garcin konfronterar henne med sina teorier. När Estelle först gick in i rummet och såg Garcin med sin ingen utgångsuppsats över hans ansikte utbrast hon att hon visste att det var mannen utan ansikte. Inez och Garcin kom ihåg att hon sa det och bad henne att fråga vem mannen utan ansikte var. Ändå vidhöll Estelle sin oskuld tills de beslutade att han måste ha skjutit ihjäl sig över henne.
Efter grävning ingen utgångsuppsats över att få en man att ta livet av sig; hon berättar äntligen historien om den unge mannen och deras bebis. Intressant nog, när historien väl är berättad, visar Estelle ingen skuld över sina handlingar. Dessutom känner hon inget ansvar för att fadern till hennes bebis tog livet av sig. Senare i pjäsen, när hon försöker övertyga de andra två om hur attraktiv hon är, skryter hon till och med att en man sköt sig själv över henne. Den tredje konflikten utspelade sig i denna berättelse - karaktären kontra ödeskonflikt - retoriska redskap för att visa karaktärerna inte har någon kontroll över livet. Även om de så småningom erkänner sina synder, börjar Garcin och Estelle att insistera på att de inte hör hemma där inne.
Garcin känner att han blev felaktigt dömd och Estelle insisterar på att hon var där av misstag. Ingen av dem vill inse att de hör hemma i helvetet på grund av de saker de gjorde. Den andra delen av denna konflikt är att var och en måste möta sitt eget helvete. De går in i rummet och förväntar sig något drastiskt annorlunda än vad de hittade. Garcin förväntar sig till en början att bli fysiskt torterad. När han väl inser att han kommer att tillbringa evigheten i det rummet, ser han det som en möjlighet att tänka på allt och lösa saker i hans sinne. Inez förväntar sig först att se Florence i rummet, ingen utgångsuppsats. När hon inser att hon inte kommer att kunna se Florens igen, siktar hon in på Estelle men inser snabbt att det aldrig kommer att bli verklighet.
skriva stipendieuppsats
Men Estelle kan inte svara på hans avancemang eftersom kvinnor förväntas förbli trogna sina kompisar i motsats till den sexuella dubbelmoralen att män tillåts vara mer promiskuösa. Garcin är ointresserad av Estelle men är villig att ge henne vad hon vill ha om hon är villig att försäkra honom att han inte är en fegis. Även om Estelle gör detta, påpekar Inez hur uppenbart det är att Estelle ljuger. Garcin inser att personen han behöver övertyga är Inez. Han vill övertyga henne om att han inte agerade fegt när han sprang. Varje konflikt matas in i en annan konflikt i en cirkulär rörelse mellan de tre karaktärerna.
Både Estelle och Garcin försöker behålla bilden de har av sig själva. När de försöker detta ljuger de var och en om hur de hamnade i rummet. Men sanningen förs fram genom argumenten dem emellan. Garcin är den första att erkänna sin sanna natur när Inez insisterar på att han ljuger om att han är en stand-up pacifist utan anledning att hamna i helvetet. Ironiskt nog ger författaren att hamna i helvetet inte har något att göra med hur han dog eller hamnade i rummet. Han är först tveksam till att erkänna hur han behandlade sin fru eftersom han inte vill att det ska påverka hans bild som politisk aktivist. När Garcin erkänner vad han hade gjort, tänder både Inez och Garcin på Estelle.
Estelle håller fast vid sina hemligheter mycket längre än vad Inez eller Garcin gjorde. Hon erkänner bara vad hon hade gjort när Inez och Garcin konfronterar henne med sina teorier. När Estelle först gick in i rummet och såg Garcin med händerna över ansiktet utbrast hon att hon visste att det var mannen utan ansikte. Inez och Garcin kom ihåg att hon sa det och bad henne att fråga vem mannen utan ansikte var. Ändå vidhöll Estelle sin oskuld tills de beslutade att han måste ha skjutit ihjäl sig över henne. Efter att ha kränkt henne och fått en man att ta livet av sig; hon berättar äntligen historien om den unge mannen och deras bebis. Intressant nog, när historien väl är berättad, visar Estelle ingen skuld över sina handlingar. Dessutom känner hon inget ansvar för att fadern till hennes bebis tog livet av sig.
Senare i pjäsen, när hon försöker övertyga de andra två om hur attraktiv hon är, skryter hon till och med att en man sköt sig själv över henne. Den tredje konflikten utspelade sig i denna berättelse - karaktären kontra ödeskonflikt - retoriska redskap för att visa karaktärerna inte har någon kontroll över livet. Även om de så småningom erkänner sina synder, börjar Garcin och Estelle att insistera på att de inte hör hemma där inne. Garcin känner att han blev felaktigt dömd och Estelle insisterar på att hon var där av misstag. Ingen av dem vill inse att de hör hemma i helvetet på grund av de saker de gjorde. Den andra delen av denna konflikt är att var och en måste möta sitt eget helvete. De går in i rummet och förväntar sig något drastiskt annorlunda än vad de hittade. Garcin förväntar sig till en början att bli fysiskt torterad. När han väl inser att han kommer att tillbringa evigheten i det rummet, ser han det som en möjlighet att tänka på allt och lösa saker i hans sinne.
Inez förväntar sig först att se Florence i rummet. När hon inser att hon inte kommer att kunna se Florens igen, siktar hon in på Estelle men inser snabbt att det aldrig kommer att bli verklighet. Estelle förväntar sig först att se mannen utan ansikte och är glatt överraskad över att se att han inte kommer att vara där. Estelle riktar sedan siktet mot Garcon. Även om hon förleds att tro att hon kan ha en chans att vinna hans uppmärksamhet, blir hon besviken när Garcin tillkännager att han inte kan vara med Estelle med Inez i rummet. De inser var och en att de måste tillbringa evigheten med att se och vara med det de vill, men inte kunna ha det. De tre karaktärerna är i evig konflikt med varandra på grund av vem de är. Handlingen och miljön producerar och förstärker de yttre konflikterna, som förstärker de interna konflikterna som utspelas.
Konflikterna i den här pjäsen är en viktig del eftersom de är det som låter karaktärerna, såväl som publiken, se sanningen i situationen. Baker, M. Element av litteratur Användbara diagram. com Historia tidslinjer, psykologidiagram, mer. Delahoyde, M. Sartre, ingen utgång. Washington State University - Pullman, Washington. Ultius, Inc. Ultius Blog, 06 feb. Klicka här för mer hjälp med MLA-citat. Essä om Sartres "No Exit". Klicka här för mer hjälp med APA-citat. 6 februari, Klicka här för mer hjälp med CMS-citat. Klicka här för mer hjälp med Turabian-citat. Ultius är den pålitliga leverantören av innehållslösningar och matchar kunder med högt kvalificerade skribenter för provskrivning, akademisk redigering och affärsskrivande.
Ultius är den pålitliga leverantören av innehållslösningar för konsumenter runt om i världen. Du läste rätt — Vi ger bort gratis stipendiepengar! Vår nästa dragning kommer att hållas snart. Ansök idag för din chans att vinna! Göra anspråk på erbjudande. Tillverkad i USA Live Chat Chatta med oss. Ultius Ny kund? Klicka här Hittade inte det du letade efter? Begär support Få hjälp via e-post. Fler alternativ ALISA Chatbot Messenger Live Chat-specialist. Skrivredigering Få ditt befintliga papper redigerat förbättrat av en erfaren proffs. Se tjänster Företagsdokument förberedande tjänster för att hjälpa dig få ett jobb. Se tjänster Antagning Nytt Kom in på din drömskola med en personlig ansökningsuppsats. Se tjänster. Anpassad skrivning från grunden.
Helt original – bara för dig. Högskoleuppsats Forskningsuppsats Capstone-projektet Avhandlingsuppsats Fler tjänster. Mer information Lär dig mer om oss Blogg Framtida skribenter Utforska vidare. Exempel på essäskrivning. Essä om Sartres "No Exit" Ultius. Välj nätverk. html kopia. MLA Style APA Style Chicago Style Turabian. Kopierat till urklipp Klicka här för mer hjälp med MLA-citat. Kopierat till urklipp Klicka här för mer hjälp med APA-citat. Kopierat till urklipp Klicka här för mer hjälp med CMS-citat. Kopierat till urklipp Klicka här för mer hjälp med Turabian-citat. Betygsätt detta blogginlägg:. Man kan inte låta bli att jämföra de litterära tekniker och element som används i vart och ett av hans verk.
Om du inte kan hitta ett relevant exempel, är våra professionella skribenter redo att hjälpa dig att skriva en unik uppsats. Prata bara med vår smarta assistent Amy så kopplar hon dig till den bästa matchen. Hem Litteratur Spela No Exit. Uppsatser om No Exit Vi hittade 4 gratis uppsatser om No Exit. Dantes Inferno Och Sartres Ingen utgång Dante Ingen utgång. Essä om Existentialism Existentialism No Exit.
No comments:
Post a Comment